Memphis/Graceland

28 juli 2022 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

Een lang gekoesterde wens gaat uitkomen. De voetstappen van Elvis Presley volgen en de daarbij tentoongestelde memorabilia  van zijn leven.
Dit begon eigenlijk al in Nashville….de stad van de muziek,country, de blues en the Rhythm and Blues oftewel de Rock & Roll. En met de vele studio’s in onze omgeving in Nashville.

Op dinsdag 26 juli zijn we vanuit Nashville vertrokken richting Memphis.
Nadat we de spulletjes in het, overigens weer pittoreske en goed gekozen huisje, hadden gestald zijn Katinka, Thirza en Milko naar het eerste zelf verdiende en gekochte huis van Elvis gereden. Dit staat in 1034 Audubon drive in Memphis. De foto’s worden geplaatst.
Dit huis is gekocht door de 21 jarige Elvis, van de royalty’s van het singeltje Hound Dog.
Voor een fan….een kippenvel momentje.

Woensdag 26 juli….

Nu gaat het gebeuren, als 6 jarig jongetje moest je van je ouders horen…dat de meneer van de LP is overleden. Jaren later werd het bekend dat het huis “Graceland” een museum geworden was.
“Daar wil ik heen” heb ik zeker 30 jaar gedacht.
Ik wil zo dicht als mogelijk bij Elvis (zijn nalatenschap) komen.
Nadat we Thirza en Channa om 09:20 hebben afgezet bij “The Mall”  Shop ‘till you drop 😜 gaan Katinka, David en Milko richting, 3734 Elvis Presley Boulevard.
Het huis, de grote tentoonstelling en de vliegtuigen gaan bezocht worden.
In één woord? Overweldigend!!!
Ook als niet fan is dit zeker een aanrader als je in de buurt bent.
Als fan??? Kippenvel!!

We stappen om precies 09:45 in de zaal waar de experience begint met een korte film. Daarna in een busje met 15 personen en naar de overkant, naar Graceland.
Het huis is grotesk, past precies bij een superster met veel te veel geld. Maar daar kom je toch voor?14 tv’s, 7 piano’s en in iedere kamer een telefoon, IN ÉÉN HUIS, in de jaren 60 en 70 is dat heel absurd maar ach….Elvis kan alles.
In het huis en naast gelegen gebouwen en stal is een kleine tentoonstelling. Ondanks de drukte heb je alle tijd om door het huis te lopen en het gevoel hebben dat je helemaal alleen bent. Alles is tot in de puntjes geregeld.
De tour wordt afgesloten in de Meditation Garden, hier is het graf van mama Gladys, papa Vernon, oma Minnie Mea en…..Elvis.

Na zeker anderhalf uur gaan we met het busje terug naar de overkant, waar het museum nu is….
Echt alles is bewaard, van de jeugd fiets, wurgcontract op een tafellaken, bonnetjes van de juwelier tot aan het laatste pak dat hij droeg tijdens zijn optreden in juni 1977.
We hebben er tot 14:15 doorgebracht het was het wachten de afgelopen 30 jaar meer dan waard.

We hebben Thirza en Channa opgehaald bij de Nike-store. Helemaal suf gewinkeld, shop ‘till you drop?? Ook afgevinkt..die willen de komende 24 uur niet meer winkelen. De dames zijn achter in de auto gezet en….op naar het centrum van Memphis, daar is meer Elvis en zo, te vinden.
Foto’s gemaakt bij “The Sun” studio’s waar o.a. Elvis (zijn eerste) maar ook Kiss, Maroon 5 en U2 albums hebben opgenomen.

Door naar Beale street, de muziek straat van Memphis. Nadat we de muziek en de historische gebouwen hebben gezien en gehoord zijn we op Beale street wat souveniertjes gaan kopen. Korte 24 uur🫣
Aan het einde van de straat ligt….de Mississippi. Die hebben we ook nog even snel op de foto gezet. Maar die rivier gaan we verderop stroom afwaarts nog bezoeken.

Voor mij was dit een onvergetelijke dag….met kippenvel, een glimlach van oor tot oor en…..jawel een paar tranen en een mobiel en hart vol met herinneringen.