Reis naar Roan Mountain

23 juli 2022 - Roan Mountain, Tennessee, Verenigde Staten

Na onze enige avond in Roanoke af te hebben gesloten bij een Mexicaan met heerlijk eten en een avond wandelingetje met uitzicht, reden we de volgende dag door naar onze volgende bestemming: Roan Mountain. Ook arriveerden we hierdoor in een van de belangrijkste Staten van deze reis; Tennessee. Graceland komt steeds dichterbij.

Door de mooie bergen reden we door Virginia heen naar de plek van bestemming. Katinka: “kijk jongens, ook Fluffy Mountains” . Helaas weinig reactie, want de kinderen lagen achterin de auto te slapen. De nieuwe hobby: alle 52 kentekenplaten van de Staten tellen wordt op een gegeven moment erg zwaar… nog maar 4 te gaan. Kansas, Vermont, South Dakota & Idaho (Hawaii mag niet meedoen, die is te moeilijk).

Deze Airbnb stond hoog op het lijstje bij Katinka en Thirza. Dit is de favoriet. Ook bij aankomst stelde het niet teleur. WAT EEN VERSCHRIKKELIJK LEUK HUIS! Onze verwachtingen waren met een Jacuzzi, massagestoel, huiselijke inrichting en portch met schommelstoel ver overtroffen. We willen hier eigenlijk niet weg. Oké behalve Channa en David, geen internet is zooooooo 2010. En daarbij moeten de vriend en vriendin in Europa natuurlijk op de hoogte blijven.

Maar nee, Katinka, Milko & Thirza weten het zeker: Dit is de echte happy place.

Vrijdag slapen we een beetje uit. De berglucht doet ons goed. Na een goed ontbijt vertrekken we aan het eind van de ochtend richting Elk River Falls. Een bergketen en waterval in Banner Elk, North Carolina. Achteraf kwamen we er achter dat dit de meest gevaarlijke waterval is van North Carolina. Door de sterke stroming en de gladde rotsen zijn er al meerdere mensen door onderschatting naar beneden gevallen. Een hele (gevaarlijke) klim verder kwamen we bovenop de waterval en keken we uit over een waterput met allemaal mensen die lekker aan het poedelen waren. We besloten daar ook even heen te gaan en namen de toeristische route naar beneden. “Pak je goed vast”. Even een paar kiekjes schieten, bijkomen en weer naar boven. Op naar de auto en met standje Refrigerator door naar Grandfather Mountain, zodat we daar als ijsklontjes konden uitstappen.

Samen met onze tourguide ‘Howdy Cowboy’ op de speakers werden we met de auto over een prachtig aangelegde bergpas naar boven geleid. Ondanks dat Katinka de omgeving erg indrukwekkend vond, waren de haarspeldbochten reden voor de beademing. Eenmaal boven, konden we genieten van het uitzicht en een aantal dieren verblijven. Met als hoogtepunt: de zwarte beren. Deze beren lopen in ons omgeving los door de bossen en voor David was het even goed om deze knuffelbeertjes van dichtbij te zien. We namen bij het restaurant een ijsje en gingen verder naar de top van Grandfather Mountain. Prachtig! We konden over een ijzeren brug naar de overkant van het dal lopen. “Dit doe ik echt niet” riep David, “Jij maakt de foto’s Thirs?” Zei Katinka. Om vervolgens te horen te krijgen dat je wel snel door moet lopen... Thirza leek echter geen angst te kennen en klom nog nog “even snel” het hoogste puntje van de rots.

De dag werd afgesloten met een lekkere BBQ. Onze eigen Grillguru van Beek gooide kip en hamburgers op de grill en eindigde culinair met een Ribeye steak. Het was goed werk voor de kaken, maar de smaak was goed. Kortom een avontuurlijke dag in Roan Mountain.