Eerste dag in Manhattan

13 juli 2022 - New York City, Verenigde Staten

Goedemorgen vanuit het mooie (en vooral warme) New York. Middelste spruit hier. De eerste volledige dag in New York zit er op en wat hebben wij genoten van de stad en elkaar. We besloten een lange nacht te maken en werden om 7 uur wakker. Op het middelste kind na, want die dacht dat ze nala nog moest uitlaten om kwart over 5…

Na een goed ontbijt vertrokken we naar de Ferry, die ons naar Battery Park bracht. Op naar het iconische beeld van deze prachtstad: Statue of liberty. Na (weer) door de strenge security te zijn geweest, mochten we (weer) wachten om op de boot te gaan. We stonden vooraan, dus konden een plekje kiezen. “Bovenop het dek” werd er besloten. En die hebben we gevoeld. Met zwembaden onder de oksels en op de bovenlip, kwamen we de dame bezoeken. Wat een ontzettend machtig gevoel. We hebben onze ogen uitgekeken. Na ook mooie foto’s te hebben gemaakt van de skyline, vertrokken we naar onze volgende bestemming: Ellis Island. Hier bezochten we de aankomsthal voor internationale immigranten. Een gebouw met een bijzondere geschiedenis en een mooie architectuur.

Daarna was het tijd voor een lekkere lunch en een trip richting de Brooklyn Bridge. Tussen de hoge gebouwen door, liepen we richting de voormalige plek van de TwinTowers. Hier haalde we een broodje en lieten wij de sfeer tot ons doordringen.
Wat een aparte sfeer hangt er daar. Een plek van rouw en rust, maar ook van vrede en trots. Na een rondje te hebben gelopen en te veel namen te hebben gelezen van mensen die op die bewuste dag in 2001 gestorven zijn, liepen we verder richting Wallstreet. Door de straten, de cultuur proeven en vooral de eeuwige ruis laten doordringen. Het was toen tijd voor een alcoholische versnapering op een terras. Want in Nederland had de klok immers al 2x 5 geslagen…

Door naar de Brooklyn Bridge. Het was zweten, 33 graden maar liefst, we hebben de grote brug naar Brooklyn volledig getrotseerd. Het windje en het mooie uitzicht maakte alles goed. Wat een ongelooflijk gave stad. De tranen hebben mij meermaals in mijn ogen gestaan. Nadat Dumbo was bereikt, en de kleding bijna geen droge plek meer had, werd het tijd om een supermarkt op te zoeken voor wat boodschappen. Met de Subway bezochten we de supermarkt Target en sloten we de dag af met een Amerikaans Hollandertje (Aardappels, groente, vlees) maar dan uit de diepvries.

Dag 1 van deze prachtige stad is geslaagd.